dilluns, 2 de febrer del 2015

Gasolina i Diesel

Refresquem una mica els temes de mecànica...


La invenció del motor d'explosió permeté l'aparició posterior de l'automòbil tal com l'entenem ara. Enrera quedaven les andròmines a vapor que havien aparegut des de finals del s. XVIII.

Recordem que l'estàndard d'aquests tipus de motor és el de 4 temps: 
- admissió del combustible i aire dins el cilindre
- compressió de la barreja
- explosió mitjançant l'espurna que genera la bugia
- escapament o sortida del residu (els gasos)

Una variant força popular és el motor de 2 temps, que s'empra per a les motocicletes.
Els 4 temps del motor. Font: www.espaciocoches.com
A finals del segle XIX Rudolf Diesel dissenyà un motor diferent en el que s'emprava un combustible diferent a la gasolina que requereix el motor d'explosió: el gasoil. De quatre temps també, es basa en l'escalfament de l'aire per compressió i l'explosió sense guspira.


Un vehicle de gasolina corre, aconsegueix l'acceleració més aviat que el diesel... I consumeix més ràpid. 
El vehicle diesel tirarà endavant, tindrà més potència per carregar pesos. Recordeu que és típic de camions, de tractors, d'embarcacions, de maquinària d'obra pública... I arribarà a destí superant obstacles.


Dos amics em parlaven l'un de l'altre: 
- Fixa't. Va accelerat tot el dia: ara això, ara allò, tot així, tot aixàs... Pim-pam! Aquest és un gasolina
- I tu? Com aquell que no vol la cosa vas fent, vas fent... I ja l'has fotuda! Un diesel, vaja!

Quan estranyat els vaig preguntar de què parlaven em van mirar, es van fitar un a l'altre i van definir-me com un...